Gry coraz częściej pozwalają nam na bardzo realistyczne wirtualne wędrówki po miastach istniejących w rzeczywistości. Podczas gdy największe amerykańskie aglomeracje, takie jak Nowy Jork czy Los Angeles widzieliśmy już w grach niezliczoną ilość razy, zabytkowe europejskie miasta, znacznie bardziej wymagające pod względem odwzorowania architektury, nadal są rzadkością.

Karkołomnego zadania osadzenia jednej z tras wyścigowych w czeskiej Pradze podjęli się autorzy serii Forza Motorsport – Turn 10. Praga pojawiła się w serii po raz pierwszy w Forza Motorsport 5. Przy szalonej jeździe na złamanie karku ciężko docenić kunszt, z jakim odwzorowane zostały zarówno te bardziej, jak i mniej rozpoznawalne miejsca i budynki. Przyjrzałem się wybranym miejscówkom z bliska i porównałem ich rzeczywiste wersje z tymi wirtualnymi.

Linia startu/mety w Forza Motorsport znajduje się w pobliżu historycznego Rynku Staromiejskiego skupiającego wiele zabytkowych budowli będących symbolami praskiej starówki. Spośród nich najbardziej charakterystyczny jest zabytkowy gotycki kościół Najświętszej Marii Panny przed Tynem, który rzuca się w oczy za każdym razem gdy zbliżamy się do ostatniego łuku przed metą. Budynek oddano z niebywałą dbałością o szczegóły. Do tego stopnia, że zdecydowano się usunąć kamienicę, która z tej perspektywy w rzeczywistości przysłania dolną część fasady budynku.

Na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego znajduje się imponujący zegar astronomiczny – znana na całym świecie atrakcja turystyczna praskiego Rynku powstała w 1410 roku. Jadąc na złamanie karku w wyścigu nie sposób docenić szczegółowości, z jaką oddano w grze ten nietypowy obiekt. Widoczne są wszystkie trzy tarcze zegara, ale brakuje charakterystycznych figur. Warto zwrócić uwagę na oddane z nie mniejszym pietyzmem sąsiadujące z Ratuszem kamienice.

Pokonując ciasny odcinek łączący most Karola z Rynkiem Staromiejskim, zabytkową budowlą która najbardziej rzuca się w oczy jest wczesnobarokowy kościół Najświętszego Salwatora. Jest to jeden z najbardziej starannie oddanych budynków na trasie. W przeciwieństwie do zegara astronomicznego, tutaj nie zabrakło aż czternastu posągów zdobiących górną część fasady kościoła. Podobnie jak wieńczącego fasadę trójkątnego szczytu z herbem zakonu Jezuitów. Warto zwrócić uwagę na znajdującą się po prawej stronie uliczkę wiodącą w kierunku Rynku, która w grze została nieco poszerzona.

Przejazd z prędkością 200 km/h przez Most Karola jest niezapomnianym przeżyciem, zwłaszcza że w rzeczywistości zadowolić się należy niespiesznym spacerem. Ta najbardziej znana na świecie atrakcja turystyczna Pragi jest wyłączona z ruchu i kompletnie zatłoczona bez względu na pogodę i porę roku. Gdy pokonujemy trasę w przeciwnym kierunku, naszą uwagę przykuwają dwie wieże znajdujące się na zachodnim krańcu mostu. To kolejny element odwzorowany w grze z niezwykłym przywiązaniem do szczegóły: tekstury pokrywające ten obiekt przeniesiono bezpośrednio z budynków. Nawet elewacja niedużego, jasnego budynku częściowo przysłaniającego małą wieżę pokrywa się z tą rzeczywistą.

Most Karola to nie jedyny most, przez który możemy przejechać podczas wędrówki przez wirtualną Pragę w Forza Motorsport. Na północ od Mostu Karola znajduje się Most Mánesa, który łączy staromiejski plac Jana Palacha z placem Klárova (oba place także dosyć wiernie oddane są w grze). Startując w normalnym kierunku jest to pierwszy most, przez który przejeżdżamy. W oczy rzuca się przepiękny widok na monumentalne Hradczany, w tym Zamek Królewski oraz katedrę Św. Wita, Wacława i Wojciecha. Hradczany dobrze widoczne są także z Mostu Karola, pod warunkiem że pokonujemy trasę w kierunku przeciwnym do standardowego. Most Mánesa, chociaż znacznie mniej atrakcyjny architektonicznie od Mostu Karola, zachwyca wiernym odwzorowaniem takich szczegółów, jak układ tramwajowej sieci trakcyjnej. Największą różnicą jest zaś obecność w grze niewielkich wiaduktów po obu stronach mostu, w rzeczywistości się tam nie znajdujących.

Po wschodniej stronie Mostu Mánesa znajduje się plac Jana Palacha, przez który przejeżdżamy zaraz po rozpoczęciu wyścigu. Znajdująca się w tym miejscu charakterystyczna szykana została przeniesiona także do gry i zgodnie z rzeczywistością, znajduje się na niej torowisko tramwajowe. Patrząc w przeciwnym kierunku do standardowego, ujrzymy gmach wydziału filozoficznego Uniwersytetu Karola, a po lewej stronie audytorium muzyczne Rudolfinum. Na środku placu pozwolono sobie na wstawienie obiektu, który nie znajduje się w tym miejscu w rzeczywistości. Kto wie, gdzie możemy go znaleźć w prawdziwej Pradze?


Wszystkie zdjęcia i zrzuty ekranu wykonane zostały przez autora tekstu. Zrzuty ekranu pochodzą z gry Forza Motorsport 7.


PRZECZYTAJ TAKŻE: Forza Motorsport 7 – recenzja i  W obiektywie: Z aparatem przez mroźną Pragę